loading...
کتاب وب
رامتین کریمی بازدید : 33 چهارشنبه 11 فروردین 1400 نظرات (0)

کتاب شاهزاده و گدا، اثر برجسته مارک تواین نویسنده مشهور آمریکایی است. کتاب شاهزاده و گدا در سال 1920 برای نخستین بار منتشر شد. با انتشار این رمان تاریخی و ماندگار، مارک تواین به شهرت زیادی دست یافت. این اثر تاریخی و جذاب، داستان یک پسر بچه فقیر به نام تام و ادوارد ولیعهد و شاهزاده انگلستان را روایت می‌کند. روایت محوری کتاب، ماجرای عوض شدن تام و ادوارد است. ماجراهای این کتاب در خلال سال 1547 و در زمان حکومت تئودورهای کشور انگلیس اتفاق می‌افتد، و نمایانگر سیستم قضایی ناعادلانه، نابرابری و شکاف‌های عمیق حاکم بر نظام طبقاتی این دوران است. لازم به ذکر است که شاهزاده ادوارد، هنری هشتم و سلسله تئودورها که در کتاب شاهزاده و گدا به آن اشاره شده است، وجود حقیقی و واقعی در تاریخ انگلیس داشته‌اند.

 

مختصری از کتاب شاهزاده و گدا

 

کتاب شاهزاده و گدا به شرح و روایت دو پسر به نام‌های تام کنتی و ادوارد شاهزاده انگلیس می‌پردازد. این دو نفر در شهر لندن در یک روز متولد می‌شوند. تام که یکی از شخصیت‌های اصلی این رمان به شمار می‌رود، در یک خانواده فقیر و گدا، روزگار خود را سپری می‌‌کند. او همواره در پس زمینه ذهن خود به رویای زندگی مناسب تر فکر می‌کند. تام در اثر تشویق‌های کشیش محلی، موفق به نوشتن و یادگیری می‌شود. در ادامه ماجرا، روزی شاهزاده انگلیس در حیاط قصر مشغول پیاده روی است که توجهش  به تام که در بیرون از حیاط قصر مشغول بود، جلب می‌‌شود.

شاهزاده تام را به داخل قصر دعوت می‌کند. در اثر این آشنایی، این دو متوجه می‌شوند که شباهت‌‌های ظاهری زیادی با یکدیگر دارند. بر همین اساس تصمیم به جابجایی لباس‌ها و نقش‌های خود می‌گیرند. پس از این اتفاق ادوارد با عجله از قصر خارج می‌شود. شاهزاده ادوارد پس از مواجهه با پدر تام درمی‌یابد، که باید جان خود را از دست او نجات دهد. چرا که پدر تام علاوه بر بد رفتاری با بچه‌های خود و دزدی، یک آدم سنگدل و بی‌رحم است. با مشاهده این اتفاقات و همینطور نابرابری‌های حاکم بر نظام طبقاتی انگلیس از جانب ادوارد، او تصمیم می‌گیرد که برای تغییر این وضعیت به جایگاه اصلی خود برگردد. پس از رخ دادن ماجراها و اتفاقات مختلف برای ادوارد، در نهایت او موفق می‌شود به جایگاه اصلی خود بازگردد. هر چند در این مسیر شخصیت‌های دیگری نیز سر راه او قرار می‌گیرند که در پیشبرد ماجرای داستان تاثیرگذار است.
 

تحلیل و بررسی کتاب شاهزاده و گدا


کتاب شاهزاده و گدا، اثری ارزشمند و جذاب است که نویسنده آن، مارک تواین، با به کارگیری تشبیهات پر معنی و کنایه‌های فراوان، به روایت نقاط تاریک و سیاه سال‌های گذشته کشور انگلیس می‌پردازد. او در این اثر به خوبی توانسته است پلیدی‌ها و سیاهی‌های جامعه انگلیس را به تصویر بکشد. از ویژگی‌های بارز مارک تواین علاوه بر توانایی بالا در نوشتن و به کارگیری کنایه و بذله‌گویی، با استفاده از بیان آموزنده و جذاب خود مخاطب را در دنیای خود به تفکر و اندیشیدن مشغول می‌سازد. در عین حال می‌تواند خنده را بر لب‌های مخاطب خود جاری سازد. مارک تواین در این اثر تاریخی می‌کوشد تا نظام حاکم و خشن بر جامعه طبقاتی انگلیس به ویژه سیستم قضایی این کشور را تفسیر کند. در این اثر با بیان جذاب نویسنده، شکاف عمیق طبقاتی جامعه انگلیس به خوبی در معرض نمایش گذاشته شده است. شخصیت هنری هشتم، پدر شاهزاده ادوارد مؤید این موضوع است. در دوران او عقل جای خود را به خرافات داده بود، کوچکترین گناه موجب شدیدترین مجازات‌ها می‌شد و قوانین وضع شده در این دوران نیز بسیار سخت و خشن در نظر گرفته شده بودند. در این رمان تاریخی، مارک تواین به خوبی توانسته است این اتفاقات را روایت کند و به تصویر بکشد. 


آشنایی با خالق کتاب شاهزاده و گدا


مارک تواین نویسنده کتاب شاهزاده و گدا، در فلوریدای آمریکا در سال 1835 به دنیا آمد. نام اصلی این نویسنده مشهور آمریکایی، ساموئل لانگهورن کلمنس است که بعدها در اثر‌های خود نام مستعار مارک تواین را استفاده کرده است. او در یازده سالگی پدر خود را از دست داد. پس از مرگ پدرش  نزد یک نقاش مشغول به کار شد. همزمان به عنوان خبرنگار برای یک نشریه نیز فعالیت می‌کرد. مارک تواین در سال 1865 کتاب «وزغ جهنده معروف ناحیه کالاوراس»، را به چاپ رسانید. این اثر اولین داستان او به شمار می‌رود. انتشار این کتاب شهرت تواین را با خود به دنبال داشت و بر همین اساس تصمیم گرفت شروع به داستان‌نویسی کند.

 


در سال 1882  کتاب شاهزاده و گدا انتشار یافت. دو سال بعد با انتشار کتاب «ماجراهای هاکلبری فین» در کانون توجهات قرار گرفت. از این کتاب به عنوان یکی از اثرهای شاهکار و برجسته ادبیات آمریکا است. مارک تواین برهه‌ای از عمر خود را به سفرهای دریایی اختصاص داد و حدود 10 سال از زندگی خود را در بیرون از آمریکا سپری کرد. اثر «بیگناهان در کشتی» را در همین زمینه به نگارش درآورد. سفرنامه دیگری با عنوان «سخت گذرانی» از این نویسنده موجود است که در این کتاب به انتقاد از آمریکا و جوامع غربی پرداخته است. «ماجراهای تام سایر» یکی دیگر از آثار او محسوب می‌گردد، که برگرفته از دوران جوانی مارک تواین است. شخصیت تام سایر نشان‌دهنده شخص مارک تواین در این اثر است. «زندگی در ساحل رودخانه می سی سیپی» یکی دیگر از آثار اوست. طرز بیان جذاب و ظریف او در رمان «هاکلبری فین» از دستاوردهای بزرگ مارک تواین به شمار می‌رود. این نویسنده آمریکایی در زمینه‌های سیاسی نیز فعالیت‌هایی انجام می‌داد. در سال 1907 موفق به اخذ مدرک دکترای ادبیات در دانشگاه آکسفورد شد. به دلیل از دست دادن همسر و دخترش دچار افسردگی شدید در سال‌های پایانی عمر خود شد. در نهایت مارک تواین بر اثر عارضه قلبی در سال 1910 چشم از جهان فرو بست. همچنین او، کتاب شاهزاده و گدا را تقدیم به کلارا و سوزی دختران با اخلاق خود نموده است.

 

 

خرید کتاب شاهزاده و گدا با ارسال رایگان

رامتین کریمی بازدید : 29 دوشنبه 09 فروردین 1400 نظرات (0)

درباره‌ی کتاب مزایای منزوی بودن و نثر گیرا و پرطرفدار آن چه می‌دانید؟


همه‌ی ما می‌دانیم رمان‌های عاشقانه از آن دسته کتاب داستان‌های محبوب و پرطرفداری هستند که با نثرهای گیرا و جذاب خود، حس عاشقانه و عاطفی را در درون هر خواننده‌ای بیدار می‌کند. چه خانم باشید با یک طبیعت احساسی و لطیف و چه آقا، بدون شک رمان‌های زیبا و عاشقانه شما را به وجد می‌آورد. زیرا این نوع کتاب‌ها با سبک‌های عاشقانه به‌راحتی می‌تواند وجود ما را با افسانه‌ای خاص عجین کرده و ما را به آرمان شهری رؤیایی و دست نیافتنی هدایت کند. کاری که کمتر نوشته‌ای می‌تواند بکند. قطعاً به همین دلیل است که رمان‌های عاشقانه در زمره‌ی دومین کتاب‌های محبوب و پرطرفدار جهان قرار گرفته است. اگر شما هم از آن دسته خوانندگانی هستید که هم کتاب را یکی از صادق‌ترین و بی‌ریاترین دوست بشر می‌دانید و هم معتقد هستید که باید بهترین و مفیدترین رمان‌های عاشقانه را مطالعه کرد، خواندن کتاب مزایای منزوی بودن با آن همه محبوبیت جهانی که دارد خالی از لطف نیست.


همه چیز در مورد کتاب مزایای منزوی بودن
 

کتاب مزایای منزوی بودن یکی از زیباترین کتاب‌های عاشقانه طی چند سال اخیر است که در آن به نقد و بررسی زندگی جوانان می‌پردازد. این کتاب که یکی از آثار نویسنده‌ی محبوب و معروف استیون چباسکی می‌باشد به دلیل جذابیت و گرایی فوق‌العاده‌ای که دارد تا مدت‌های طولانی در فهرست 10 کتاب محبوب و پرفروش دنیا قرار گرفته بود. به گفته‌ی بسیاری از منتقدان، کتاب مزایای منزوی بودن به دلیل اقتباس از فیلم سینمایی که با همان نام در سال 2012 توسط یک نویسنده و کارگردان معروف آمریکا ساخته شد، تا مدت‌های مدیدی در صدر فروش بود. 
 
کتاب مزایای منزوی بودن که از نظر بسیاری از منتقدان یک اثر جوان‌پسند، جذاب و در عین حال خاص و منحصربه‌فرد می‌باشد یکی از رمان‌های عاشقانه‌ای که در زیر لایه‌های عاطفی و احساسی‌اش، خواننده را با یک داستان تلخ و باورنکردنی روبه‌رو ساخته و او را متحیر می‌سازد. به‌واقع این کتاب نگاهی احساسی و در عین حال هوشمندانه را به دوره‌ای از زندگی انسان‌ها که خاطرات خاص خود را دارد می‌اندازد. می‌توان گفت نویسنده‌ی کتاب مزایای منزوی بودن، تمامی محتویات آن را از لابه‌لای دید یک شخص دیگر به مخاطب خود یادآوری می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتری درباره‌ی این کتاب محبوب و دوست‌داشتنی بپردازیم.


جزئیاتی درباره کتاب مزایای منزوی بودن


 استیون چابسکی یکی از فیلم‌نامه‌نویسان، کارگردانان و رمان‌نویس‌های معروف ایالات متحده آمریکا است که متولد 25 ژانویه 1970 است. این شخص با وجود آنکه کارگردانی فیلم‌های معروف هالیوودی را بر عهده داشته و حتی به نویسندگی مجموعه‌ی تلویزیونی به نام جریکو نیز پرداخته است اما بیشترین دلیل محبوبیتش به خاطر نویسندگی کتاب پرفروش مزایای منزوی بودن است.
 ماجرای رمان مزایای منزوی بودن استیون چباسکی درباره‌ی ریز و درشت زندگی یک پسر جوان به نام چارلی است که اولین سال تحصیلی‌اش را یکی از در دبیرستان‌های شهرش آغاز کرده است. استیون در کتاب خود، مسائل جسمی و روحی چارلی را در ارتباط با دنیای پیرامونش مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. 
 
همان‌طور که از محتویات کتاب مزایای منزوی بودن استیون چابسکی پیدا است این رمان، در قالب نامه‌های مختلفی از طرف چارلی که یک شخص کاملاً درون‌گرا نوشته شده است. جریان از این قرار است که چارلی برای یکی از دوست‌هایش نامههای متعددی می‌نویسند که در هر یک از آنها خصوصی‌ترین ماجراهای زندگی‌اش و کسانی که با او در ارتباط هستند را شرح می‌دهد. همچنین چارلی درباره‌ی تمامی روزهایی را که پشت سر گذاشته و احساسات و عواطفش تحت تأثیر قرار داده برای دوستش می‌نویسد. نوشته‌های چارلی برای دوستش در کتاب مزایای منزوی بودن می‌نویسد تماماً نوعی تراپی است و تنها راه چاره‌ای ست که او را از دست افکار آزاردهنده نجات می‌دهد. 


برجسته‌ترین ویژگی‌های کتاب مزایای منزوی بودن


 استیون چابسکی در تمامی زوایای این کتاب، قسمت‌هایی از فرهنگ عامه‌ی کشور ایالات متحده آمریکا را به تصویر کشیده و مخاطب را با آن فضای آن آشنا می‌کند. به‌واقع عادات، آداب و رسوم، مسائل فرهنگی و اجتماعی از جمله مواردی است که در این کتاب از دید یک نوجوان دبیرستانی به آن پرداخته می‌شود. می‌توان گفت رمان مزایای منزوی بودن یک نسخه‌ی مدرن و امروزی از کتاب ناطور دشت است که در آن نوجوان 15 ساله در هنگام ارتباط برقرار کردن با اطرافیان خود دچار یک سری مشکلات روحی و احساسی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی کتاب مزایای منزوی بودن که یقیناً برایتان جالب و خوشایند است لحن طنزآمیز، تأثیرگذار و به‌یادماندنی است که در جای‌جای محتویات آن به چشم می‌خورد. دقت و ظرافت کم‌نظیری که بر جو این رمان حاکم است مخاطب را به وجد می‌آورد تا زمان‌های طولانی را به خواندن آن اختصاص دهد. به جرأت می‌توان گفت این کتاب یکی از برترین رمان‌های عاشقانه است که سهم عظیمی در عرصه ادبیات جهانی بر عهده دارد. 


بخشی‌های امیددهنده و روحیه‌بخش کتاب مزایای منزوی بودن

 

دوست من: ما بنا به دلایل زیادی چیزی هستیم که هستیم و شاید هیچ‌وقت بیش‌تر اونا رو ندونیم، ولی حتی اگه ما قدرت انتخاب اینو نداشته باشیم که از کجا اومدیم، باز می‌تونیم انتخاب کنیم که به کجا بریم. می‌تونیم باز کارهایی بکنیم و حتی سعی کنیم احساسی خوبی بهشون داشته باشیم. ما عشقی رو قبول می‌کنیم که فکر می‌کنیم لیاقتش رو داریم.» همون جا ساکت وایسادم. بیل به شونه‌م زد و یه کتاب جدید برای خوندن بهم داد. بهم گفت همه‌چی درست میشه.

 

خرید کتاب مزایای منزوی بودن با ارسال رایگان

رامتین کریمی بازدید : 26 یکشنبه 08 فروردین 1400 نظرات (0)

کتاب دزیره، رمانی در ژانر عاشقانه و از رمان های برتر دنیا به شمار می رود. کتاب دزیره که ترجمه فارسی آن نیز موجود می باشد به قلم آن ماری سلینکو نوشته شده است. این رمان جذاب و روان به بررسی زندگی اوژنی دزیره کلاری می پردازد. دزیره اهل مارسی فرانسه و فرزند یک تاجر ابریشم، در عنفوان نوجوانی با  ناپلئون بناپارت روابط عاشقانه داشت، اما به دلایلی ناپلئون از ازدواج با او سر باز می زند. پس از این اتفاقات دزیره با ژان باپتیست برنادوت که یکی از خاندان سلطنتی سوئد بود، تصمیم به ازدواج می گیرد و در نهایت به مقام ملکه در این کشور دست می یابد. کتاب دزیره روایت خاطرات شخص دزیره از عنفوان نوجوانی تا دوران میانسالی می باشد. زندگی جالب و پر فراز و نشیب این شخصیت و پیوند خوردن زندگی او با اشخاص مهم در تاریخ کشور فرانسه، رمان دزیره را به اثری جذاب و مخاطب پسند مبدل نموده است. 
کتاب دزیره ضمن بررسی زندگی شخص دزیره، به بررسی دوران پیش و پس از ناپلئون بناپارت در تاریخ کشور فرانسه و همینطور مروری بر معرفی خاندان سلطنتی کشور سوئد می پردازد. در حال حاضر هم این خاندان بر کشور سوئد سلطنت می کنند. روایت زندگی اشراف و اشراف زادگان و توصیف شخصیت بناپارت از دیدگاه دزیره، جذابیت این رمان را دو چندان کرده است. رمان های تاریخی در اغلب موارد با استقبال عموم همراه بوده است. رمان های تاریخی همواره مخاطب پسند و مورد انتخاب مردم می باشد. رمان هایی که به روایت سرگذشت عاشقانه در چارچوب رویدادهای تاریخی یک کشور می پردازد، رمان عاشقانه تاریخی به شمار می رود. رمان دزیره، در این بخش یکی از جذاب ترین و پر فروش ترین کتاب ها محسوب می گردد.

آشنایی با نویسنده کتاب دزیره


نویسنده کتاب دزیره، آن ماری سلینکو در وین و اوج جنگ جهانی اول دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در رشته تاریخ در دانشگاه وین به پایان رساند و سپس برای مجله ای فرانسوی به عنوان نویسنده و خبرنگار مشغول به کار شد. برای انجام ماموریت کاری عازم ژنو شد که در این شهر با ارلین کریستینسن دانشجوی اهل دانمارک آشنا می شود. پس از مدتی از این آشنایی مقدمات ازدواج آنها فراهم شد و آن ماری سلینکو برای زندگی به اتفاق همسر خود عازم دانمارک می شود. نخستین رمان او به اسم «من دختر زشتی بودم» در بیست سالگی به چاپ رسید و به دوازده زبان مختلف ترجمه گردید. دانمارک در جنگ جهانی دوم به تصرف آلمان درآمد. ماری و همسرش به جهت انجام فعالیت های آزادی خواهی، سیاسی و بیم تهدید از سوی هیتلر به وسیله یک قایق عازم کشور سوئد شدند. آن ماری در کشور سوئد به بررسی و تحقیق در رابطه با خاندان حکومتی این کشور مشغول شد که نتیجه این تحقیقات موجب آشنایی او با دزیره گردید. آن ماری پس از شنیدن خاطرات و سرگذشت دزیره، تصمیم به نوشتن وقایع زندگی او را گرفت و با جمع آوری و بررسی اطلاعات معتبر تاریخی، نوشتن خود را آغاز کرد که نتیجه این امر منجر به نگارش رمان دزیره گردید.
در عصر حاضر رمان های سلینکو از محبوبیت ویژه ای در بین مخاطبان برخوردار شده است و یکی از شاخصه اصلی محبوبیت آثار او، بیان ساده و صمیمی این رمان نویس می باشد. اگرچه رمان های سلینکو از عدد چهار بیشتر و فراتر نرفت، اما همین چند اثر هم برای معرفی و شناسایی او به نحو مؤثر عمل کرد. علاوه بر کتاب دزیره، فردا عروسی شوهرمه، همیشه فردا بهتر است و من دختر زشتی بودم، از دیگر آثار این نویسنده به شمار می رود. 
 
 

بررسی و تحلیل کتاب دزیره 


در کتاب دزیره، تمام ابعاد و زوایای شخصیت ناپلئون بناپارت شامل ضعف، خشونت، عواطف و جاه طلبی او، به تفصیل بیان شده است. این اثر به زبانی روان و ساده تمام اتفاقات و وقایع آن دوران تاریخ فرانسه را بیان می نماید. بیان روان این کتاب سبب ارتباط راحت آن با مخاطبان می گردد. بر همین اساس از این اثر به عنوان یکی از رمان های برتر دنیا، همواره یاد می شود. نوع نگارش این رمان در نوع خود جالب توجه می باشد. چرا که این کتاب به زبان اول شخص روایت می شود. دزیره تمام وقایع روزانه خود را به صورت یادداشت روزانه ثبت کرده است که خواندن این رویداد و مطالعه زندگی اشرافیان فرانسه به جذاب بودن داستان کمک مؤثر و تاثیر گذاری می کند.


نقطه عطف کتاب دزیره ضمن بررسی زندگی پر فراز و نشیب دزیره، روایت زندگینامه بناپارت به عنوان یکی از شخصیت های بزرگ و مهم تاریخ فرانسه می باشد. خصوصیات و ویژگی های فیزیکی، روحی، اخلاقی و شرح حال ساده بناپارت بدون اسطوره ساختن از این شخصیت، به طور دقیق و منظم بررسی شده است. این کتاب در پی بردن و معرفی خانواده و شخصیت اصلی بناپارت بسیار مفید و مناسب است. این کتاب برگرفته از رخدادهای مربوط به عصر ناپلئون بناپارت می باشد. در سرتاسر این رمان لحظات امیدواری و زمان های نا امیدی به خوبی شرح داده شده است.
نویسنده کتاب دزیره، زیر و بم رخدادهای مربوط به پس از انقلاب فرانسه را به شیوه دقیق و ظریف در اثنای ماجراهای تلخ و شیرین دریزه توصیف می کند. بر همین اساس از این رمان را می توان به عنوان یک اثر منظم، یکپارچه و مشروح در اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزده به شمار آورد. این کتاب علاوه بر پیدا کردن طرفداران و مخاطبان میلیونی در سطح جهان، به بیش از بیست و چهار زبان مختلف نیز ترجمه و چاپ گردیده است. همچنین رمان دزیره جز ده اثر برتر جهان در موضوع رمان به شمار می رود.  


آشنایی بیشتر با شخصیت اصلی کتاب دزیره 


قهرمان اصلی کتاب دریزه، اوژنی دزیره کلاری می باشد که یادداشت های او باعث به وجود آمدن این اثر جذاب و تاثیر گذار شده است. دزیره هرگز اصالت خود را از یاد نبرد و در مقابل بستگان، خدمتکاران و اشرافیان همواره بی ریا و ساده زندگی خود را طی نمود. در خلال رویداد های بزرگ تاریخی با بیانی ساده و روان تمام جزئیات زندگی خود را توصیف می کند. دزیره تا سال های پایانی عمرش در کشور سوئد و در کنار «اوسکار» تنها فرزندش روزگار سپری کرد و در نهایت در سن 83 سالگی چشم از جهان فرو بست.       

پشت جلد دزیره

دزیره رمانی است روایتگر رویدادهای نیمۀ دوم قرن هجدهم و عصر ناپلئون، اعم از دوران پس از انقلاب فرانسه، سقوط روبسپیر و ژاکوبن‌ها، حوادث جنگ دیرکتوار و کودتـای ناپلئون، دوران کنسولی و امپراتوری او تا جنگ‌ها و پیروزی‌ها و سرانجام شکسـت و سقــوط امپراتــور و بـازگشــت خانـوادۀ بـور بـن به سلطنت. این رمـان را می‌تـوان بـه گونه‌‌ای نمایانگـر تاریـخ سـال‌های آخـر قـرن هجـدهـم و نخستیــن سال‌های قرن نوزدهم دانست.

 

 

خرید کتاب دزیره با ارسال رایگان

 

رامتین کریمی بازدید : 40 شنبه 07 فروردین 1400 نظرات (0)

کتاب رویای نیمه شب با بیانی شیوا علی رغم تفاوت در مذاهب شیعه و سنی، تجلیگر عشق راستین است.
اشاره خاص به معجزه امام زمان (عج) در کتاب رویای نیمه شب، به زیبایی و جذابیت مطالب کتاب دوچندان می‌افزاید.
آیا تاکنون داستان‌های مذهبی مطالعه کرده‌اید؟
تجسم کنید یک داستان دینی که مضمونی عاشقانه دارد و تم عشق در آن نقش اصلی را ایفاء می‌نماید.
بله امروز روی سخن از داستانی این چنین است. قصد داریم رمانی را معرفی کنیم که توسط یک نفر روحانی به نگارش درآمده است. حجت الاسلامی که بر اساس دین مقدس اسلام، عشق پاک را حرام نمی‌داند و خط بطلان بر آن نمی‌کشد. حجت الاسلام مظفر سالاری نویسنده کتاب رویای نیمه شب.

 

نگارشی بر زندگی‌نامه و افتخارات نویسنده کتاب رویای نیمه شب


نویسنده معروف کتاب رویای نیمه شب، در سال 1341 در بخشی از سرزمین ایران یعنی یزد پا به عرصه زندگی نهاد. یزدی که صفت بارز مردمان سخت‌کوش آن، دینداری و خداباوری است. حجت الاسلام مظفر سالاری تحصیل کرده حوزه علمیه قم می‌باشد.
نویسنده کتاب رویای نیمه شب در تمامی مدت زندگی‌اش همواره در الفتی ناگسستنی با کتاب و کتاب‌خوانی به سر برده است. حجت الاسلام مظفر سالاری در سال 1367 با شرکت در کلاس‌های ادبی و هنری تبلیغات، مدیریت اداره کتابخانه ادبی آنجا را بر عهده گرفت. همانطور که می‌دانیم مجله سلام بچه‌ها، یکی از نشریات مؤثر و مهم انقلاب در بخش ادبیات کشور است. سالاری در سال 71 به سمت مسئول داستان، شروع به همکاری با این نشریه نمود. ایشان که نگارش داستان را جزء وظایف الهی برای خود منظور می‌دارد، کمی بعدتر با مجله پوپک همکاری خود را آغاز کرد. در تمامی این مدت به نوشتن داستان، فیلمنامه، نمایش‌های داستانی برای کودکان پرداخت. حتی مقالات زیادی هم نوشت و شاگردان بسیاری را آموزش داد.
در سه سال پیاپی در جشنواره‌های مطبوعات کانون در رابطه با نقد برگزیده شناخته شد. همچنین بارها کتاب‌ها و داستان‌های او در جشنواره‌های گوناگون منتخب و مورد تقدیر واقع شد. حجت الاسلام سالاری اولین جلد از مجموعه پنج جلدی داستان‌نویسی قدم به قدم را با نام گشایش داستان را در سال 1383 به چاپ رساند. 
از دیگر مسئولیت‌های ایشان معاونت فرهنگ و هنری تبلیغات و مسئولیت سردبیری فصلنامه آفرینه می‌باشد.

 

از نیمه شبی در حلّه تا کتاب رویای نیمه شب


کتاب رویای نیمه شب در ابتدا به نام نیمه شبی در حلّه، توسط انتشارات بوستان کتاب قم در سال 1382 منتشر شد. این کتاب چندین مرتبه تجدید چاپ شده است. کتاب مذکور به عنوان رمان برگزیده ششمین دوره کتاب سال ولایت انتخاب شد. نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی، همچنین کتاب سال مجله سلام بچه‌ها و پوپک شناخته شد.
 


بنا بر اعتقاد نویسنده با توجه به اینکه زبان کتاب کمی رو به کهنگی داشت، تصمیم جدیدی در مورد آن اتخاذ گردید.

این بار پس از قریب به پانزده سال، کتاب به صورت کامل بازنویسی و مشکل کهنگی زبان نیز در آن برطرف گردید. سرانجام نیمه شبی در حله با نام جدید کتاب رویای نیمه شب توسط انتشارات  کتابستان معرفت در سال 1395 به چاپ رسید. کتاب رویای نیمه شب در 278 صفحه منتشر شد. ولی این بار موفقیت این نوشتار عاشقانه مذهبی به حدی بود که در سال 1397 به چاپ هشتاد خود نیز رسید.

 

مروری به اختصار بر موضوع کتاب رویای نیمه شب


ماجرای کتاب در قرون اولیه هجری و در شهر حلّه عراق آغاز می‌شود. حلّه زمانی به عنوان یکی از مراکز حوزه علمیه شیعه محسوب می‌شد. همچنین محل ولادت مجتهدان بسیاری نیز به حساب می‌آمد. کتاب رویای نیمه شب حکایتی عاشقانه اما مذهبی را روایت می‌کند. داستان از عشق جوانی نیک سیرت و پاک که سنی مسلک است، به نام هاشم سخن می‌راند. هاشم علی رغم مذهب تسنن عاشق دختری به نام ریحانه که شیعه است، می‌شود.
هاشم نوه زرگر و تاجر معروف جواهرات ابونعیم است. ریحانه نیز دختر ابوراجح  حمامی از شیعیان دانا و ارادتمندان حقیقی اهل بیت به حساب می‌آید. در خلال داستان به عشق دو جوان به یکدیگر پی خواهیم برد. اما نکته حائز اهمیت در این است که پسر جوان علی رغم عشق راستین به ریحانه، به خاطر اختلاف در مذهب، قدرت خواستگاری از دختر را نمی‌یابد. زیرا مطمئن است که با وجود اختلاف در مذهب هرگز نباید امید به وصل و ازدواج با ریحانه را داشته باشد. داستان با فراز و فرودهای زیادی همراه می شود. حوادث تلخ و شیرین بسیاری در قصه دلدادگی دو جوان عاشق دیده می‌شود. البته علاوه بر جذابیت موضوع که سخن از عشق است، قدرت قلم زیبای نویسنده نیز در جذابیت هر چه تمامتر داستان کتاب رویای نیمه شب و کشاندن مخاطب به انتهای کتاب تأثیری بسیار دارد. نویسنده در خلال داستان جذاب که عشق را در قالب عفیفانه به تصویر می‌کشد، به بیان کرامتی از امام زمان (عج) می‌پردازد. بدین ترتیب به زیباترین صورت نشان می‌دهد که اهل بیت (ع) مرکزیت و محوری اساسی در اتحاد شیعه و اهل تسنن هستند. در این کتاب مذهبی که مزین به داستانی عاشقانه است، در حین داستان نصایح و اندرزهای زیادی بیان می‌شود، همچنین شخصیت و شجاعت هاشم جوان عاشق نیز به خوبی بازگو گردیده و ....

 

ذکر نکاتی بر محبوبیت زیاد کتاب رویای نیمه شب


اساس نوشتار و شروع نگارش کتاب بر پایه توسل بر آقا امام زمان (عج) قرار گرفته است. احساس وجود امام در تمامی مدت نگارش از طرف نویسنده، بیشک یکی از نکات اصلی این محبوبیت به شمار می‌رود.
گرچه داستان کتاب تخیلی است، اما خمیرمایه داستان حقیقتی محض است. می‌توان با مطالعه صفحه 192 جلد دوم کتاب شریف عبقری الحسان و اعتبار کتاب مذکور به حقایق نهفته در رویای نیمه شب رسید.
قلم رسا، بلیغ، نثر شیوا و پر تعهد نویسنده در جذب مخاطب بسیار خوب عمل می‌کند. بدین وسیله خواننده را تا انتهای مطالب کتاب می‌کشاند.

کتاب رویای نیمه شب تجسم حقیقی از اتحاد میان دو مذهب شیعه و تسنن اسلام است. نوشتار صادقانه کتاب حاکی از آن است که علی رغم تفاوت در مذهب، می‌توان در کنار هم زندگی کرد. زیرا دین اسلام در هر دو مذهب شیعه و سنی نویدبخش تعلقات مشترک خاصی همچون خدا و قرآن مقدس آن، قبله یکتای مسلمین و وجود عزیز پیامبر می‌باشد. 
مناسب بودن کتاب جهت سنین نوجوانی و بزرگسالی، یاری‌رسان جذابیت و همه‌گیری کتاب است.

سخن آخر: 
اگر کوچکترین علاقه‌ای به خواندن کتاب در خود احساس می کنید، وقت را از دست ندهید. با مطالعه کتاب رویای نیمه شب رمانی عاشقانه، عفیف و خانوادگی لذت خواندن را جاودانگی بخشید.

 

خرید کتاب رویای نیمه شب با ارسال رایگان

رامتین کریمی بازدید : 39 شنبه 07 فروردین 1400 نظرات (0)

کتاب پاییز فصل آخر سال است، از طریق هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌های کتاب موفق به جذب مخاطب می‌گردد.  
خوانندگان با مطالعه کتاب پاییز فصل آخر سال است، بی تردید به تحسین شیوه نگارش سلیس و زیبای نویسنده می‌پردازند.
امروز به معرفی یکی دیگر از کتاب‌های، کتابستان ایران زمین می‌پردازیم. نوشتاری برخواسته از ذهنی جوان و پویا برای همسالان دوره خویش. 
نویسنده‌ای که خلاف تردیدها و دودلی‌های شخصیت‌های آفریده شده در رمان خود، با استحکام تصمیم می‌گیرد. آنگاه قدم‌های استوار در نگارش داستان‌هایش  برمی‌دارد و دروازه‌های موفقیت را به روی خود می گشاید. سخن از نسیم مرعشی است و اولین رمان چاپ شده‌اش، کتاب پاییز فصل آخر سال است.

 

گذری بر زندگی نویسنده کتاب پاییز فصل آخر سال است


صحبت از نویسنده‌ای جوان است، نه نویسندهای که عمری نسبتاً طولانی را پشت سر نهاده است. نسیم مرعشی نویسنده‌ای که در سال 1362 به دنیا آمد. نگارنده کتاب پاییز فصل آخر سال است که بیشتر ایام کودکی و نوجوانی خود را در اهواز، شهر مقاوم و همیشه مبارز ایران گذراند. مرعشی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت می‌باشد. او به عنوان یک روزنامه‌نگار در سال 1386 کار خود را در هفته‌نامه همشهری جوان آغاز نمود. هم‌زمان در عالم روزنامه‌نگاری به معرفی کتاب می‌پرداخت. سرانجام در سال 1388 با نوشتن داستان‌های کوتاه، قدم به عرصه شیرین اما سخت نویسندگی گذاشت. او اولین داستانش را در همین سال نوشت. خانم مرعشی بعدها فیلم‌نامه‌نویسی و مستندنویسی را به همراه نگارش رمان به دایره فعالیت‌های خود افزود. 
جوایز دریافتی و موفقیت‌های نسیم مرعشی نویسنده موفق کتاب پاییز فصل آخر سال است، عبارتند از: 
در سال 1392 برای نوشتن داستان نخجیر موفق به دریافت جایزه بیهقی گردید.
همچنین جایزه داستان تهران را برای کتاب رود در سال 1393 دریافت کرد. این نویسنده در دوره کاری خود فیلم‌نامه بهمن را با کارگردانی مرتضی فرشباف و همکاری او نوشت.
سرانجام نشر معروف چشمه در سال 1393 کتاب پاییز فصل آخر سال است، را در 189 صفحه از نسیم مرعشی به چاپ رساند.

نسیم مرعشی با نگارش کتاب پاییز فصل آخر سال است، توانست به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کند. کتاب مذکور در سال 1394 موفق شد، یکی از مهم‌ترین جایزه‌های ادبیات داستانی را کسب کند. جایزه ادبی جلال آل احمد. 
جایزه‌ای که بنیاد شعر و ابیات داستانی ایرانیان، در قسمت داستان کوتاه، رمان و .... برگزار می‌کند.
پس از آن، کتاب پاییز فصل آخر سال است، آنچنان موفق شد  که در سال 1397 به چاپ 38 خود رسید. نسیم مرعشی دومین کتاب خود را نیز به نام هرس توسط نشر چشمه منتشر کرد.

 

گفتاری کوتاه بر کتاب پاییز فصل آخر سال است


کتاب فوق حدیثی بر زندگی و سرنوشت سه دختر جوان که در مرز سی سالگی قرار گرفته‌اند، برای مخاطبان خود بیان می‌کند. نوشتاری که این سه دختر را در تردید آشکاری از تصمیم‌گیری‌های زندگی نشان می‌دهد. سه دوست هم دانشگاهی که گذر زمان راهشان را از هم جدا شده و هر کدام را به راه خویش رهنمون ساخته است.  سه دختر به نام‌های روجا، لیلا و شبانه.
در کتاب پاییز فصل آخر سال است، می خوانیم که اینان سرگرم دغدغه‌های پر از تردید خود هستند. راه زندگی را با اراده خود انتخاب نمی‌کنند و تنها  تسلیم آنچه تقدیر برایشان خط و نشان می‌کشد، می‌شوند.
 در طی داستان به گذشته سه هم دانشگاهی پی می‌بریم. سه دختر متعلق به دوره پراضطراب و پر از چالش دهه 60 هستند. کتاب پاییز فصل آخر سال است، در دو بخش نوشته شده است. بخش نخست تابستان و دومین بخش پاییز. هر کدام از این دو بخش نیز دارای سه فصل هستند. در سه فصل بخش اول می‌بینیم که سه دختر روایتگر ساعاتی از یک روز مخصوص در زندگی هستند. البته در روایت‌های دختران، گاه تداخلی هم از سرنوشت آنان صورت می‌گیرد. در بخش دوم کتاب که سه ماه بعد روی می‌دهد، شخصیت‌های اصلی کتاب راوی سه روز غیر متوالی در زندگی می‌باشند. 
مسائلی نظیر مهاجرت، ماهیت شغلی، تشخص اجتماعی و ارتباطات عاطفی، از تشویش‌های دخترانه‌ای است که نویسنده  به صورتی جدی در کتاب به آن می‌پردازد. شایان ذکر است که شاهد ورود پسران جوانی مانند میثاق و ارسلان نیز در خلال داستان می‌باشیم.
در کتاب پاییز فصل آخر سال است، روجا یکی از دختران را در زنجیره‌ای از قید  وابستگی‌های شدید خانوادگی همانند دختران دیگر ایرانی می‌یابیم، در حالی که  به مهاجرت می‌اندیشد.
لیلا دختری که مظهر عشقی نافرجام به همسرش میثاق است. مردی که آمده بود تا برود ولی در کمال ناباوری لیلا را در تنهایی خود باقی می‌گذارد. آنگاه برای گشودن پر پرواز در زندگی، به سرزمین غربت می شتابد.
و شبانه با کوله باری از استرس‌های به جا مانده از دوران ناخوشایند جنگ که زندگی او را درگیر خود نموده است. دختری جوان که هنوز نمی‌داند از زندگی خواهان چیست یا چه چیزی را می طلبد و ...

 

تحلیلی بر محبوبیت بسیار، کتاب پاییز فصل آخر سال است


ابتدا موفقیت کتاب پاییز فصل آخر سال است را در قلم شیرین، روان و نثر دلنشین نویسنده باید دانست. 
همچنین داستان به گونه‌ای روایت می‌شود که نسل امروز آن را واقعی می‌بیند و با روایت زندگی اش عجین می‌پندارد. وجود شخصیت‌های کتاب برای جوان امروز قابل لمس به نظر می‌رسد.  انگار خود راوی قسمتی از سرگذشت خویش می‌باشد. با افراد کتاب زندگی می‌کند و روزگار سپری می‌نماید. از دلایل دیگر محبوبیت کتاب پاییز فصل آخر سال است، را می‌توان در سیاست و ظرافت سبک نویسندگی نسیم مرعشی دانست. 
هیچ کس قهرمان کتاب شمرده نمی‌شود. هیچ شخصیتی سیاه کامل یا تماماً سفید نیست. افراد از آنانی انتخاب شده‌اند که در زندگی روزمره هر روز می‌بینیم و برایمان ناآشنا نیستند. نویسنده در کتاب پاییز فصل آخر سال است، با قلم پرتوان خود قادر به بیان تردید‌ها، دودلی‌ها و هراس شخصیت‌های کتاب است. عدم ارائه کوچکترین راه حل برای رفع تشویش و دغدغه، و حتی ندادن ارائه طریق و باز بودن انتهای مطلب، در کتاب پاییز فصل آخر سال است، مطالب کتاب را به واقعیت‌های موجود در جامعه و حقیقی بودن هر چه بیشتر آن سوق می‌دهد. 

 

سخن آخر:
با اطلاع از تنش ها و استرس های جوانان به طریق مطالعه کتاب پاییز فصل آخر سال است، با کمک و درک آنان  راه اخذ تصمیمات مهم در زندگی را برایشان هموار سازیم.

 

 

خرید کتاب پاییز فصل آخر سال است با ارسال رایگان

رامتین کریمی بازدید : 27 چهارشنبه 27 اسفند 1399 نظرات (0)

کتاب حرمسرای قذافی بیان واقعیتی شگفت، هراس آور و به غایت تلخ از یک بی عدالتی محض در لیبی است.
در کتاب حرمسرای قذافی شاهد تجسم یک ظلم حقیقی به فجیع ترین حالت از دژخیم طرابلس نسبت به  دختران بی گناه هستیم.
آیا تاکنون از خواندن کتابی احساس خشم وجودتان را پر کرده است؟
آیا شده که از مطالعه بخشی از تاریخ یک کشور آنقدر ناراحت شوید که آرزو کنید کاش می توانستید بر زمین و زمان فریاد برآورید؟
سخن از احساس تحقیر بی گناهان، از لمس درد است. گفتگو از بی عدالتی و اوج ستم یک حاکم، از ظلم فروخورده در گلوی جمعی دردمند در کوخ کاخ نمای یک سلطان است. از روایتی شگفت انگیز و باورنکردنی. 
امروز قصد داریم به معرفی کتابی بپردازیم که اگر تاکنون آن را نخوانده اید، دیگر وقت را تلف نکنید. کتابی که حقیقت را در جامه زشت و عریان ظلم بیان می دارد. کتاب حرمسرای قذافی.


خبرنگار وقایع جنگ که کتاب حرمسرای قذافی را نوشت:


آنیک کوژان (Annic ckjean) خبرنگار و روزنامه نگار جنگ در سال 1957 میلادی در شهر مهم بندری فرانسه، یعنی برست (Brest)  بدنیا آمد.  شهری زیبا واقع در شبه جزیره بریتانی در شمال ساحل غربی فرانسه.

 آنیک کوژان خبرنگار مجله لوموند فرانسه در گذر سالهای پس از انقلاب لیبی، بنا به مأموریت از طرف این مجله معروف سفری به این کشور داشت. سالهایی که مصادف با بهار عربی یا بیداری اسلامی بود. زمانی که دیگر معمر قذافی یا قائد اعظم لیبی با فلاکت  تمام زهر تلخ مرگ را به بدترین حالت نوشیده و به درک واصل شده بود. 
خبرنگار فرانسوی برای تحقیق در زمینه نقش زنان در انقلاب لیبی، راهی طرابلس شد. آنیک کوژان با شنیدن واقعیت دهشتناک و تأسف بار سرنوشت زنان و چگونگی رهبری این کشور، اقدام به چاپ مقاله ای بدون نام بردن از شخص خاصی کرد. اطلاعات او از طریق تحقیقات و مصاحبه با زنان زخم خورده از معمر قذافی تکمیل گردید.  بعد از استقبال عمومی جامعه از این مقاله، آنگاه نگارش کتاب حرمسرای قذافی را آغاز کرد.
کتاب حرمسرای قذافی به قلم آنیک کوژان موفق به دریافت جایزه بزرگ باشگاه بین المللی مطبوعات شد.
همچنین این نویسنده توانست جایزه آلبرلوند را پیش از نوشتن کتاب حرمسرای قذافی، در سال 2010 میلادی جهت نگارش کتاب عرصه ها از آن خود کند.

مختصری در خصوص ترجمه‌ی کتاب حرمسرای قذافی: 


کتاب حرمسرای قذافی توسط  بیژن اشتری برای نخستین بار در 364 صفحه ترجمه گردید. آنگاه  نشر ثالث آن را در سال 1397 منتشر و روانه بازار نمود. کتاب مذکور قریب به یازده بار تجدید چاپ شد و در آخرین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از پرفروش ترین کتابهای نمایشگاه شناخته شد.

 

روایتی به اختصار از کتاب حرمسرای قذافی (Gaddafis Harem)


کتاب حرمسرای قذافی بطور کلی از دو بخش تشکیل می شود. 
قسمت اول کتاب حرمسرای قذافی  بر سرگذشت دختری جوان و زیبا و از زبان خود او روایت می گردد. 
ثریا دختری پانزده ساله که برای خوش آمد گویی و دادن گل به قائد اعظم، در مدرسه محل تحصیلش انتخاب شد. او هرگز تصور نمی کرد که در پس پرده این خوش آمد گویی، سایه چه تقدیر شومی انتظار او را می کشد.
معمر قذافی گل را از دخترک معصوم گرفت و دستی بر شانه و سر دخترک کشید. این علائم منحوس برای ( آمازون ها) یعنی محافظان ویژه و مؤنث قذافی کافی بود که مدت پنج سال سرنوشت پر رنج و درد این دختر را در باب العزیزیه رقم بزنند. زیر زمین دژ بسیار مستحکم و پر جلال و جبروت قذافی در حومه جنوبی شهر طرابلس، پایتخت لیبی. 

 


در بخش نخستین کتاب حرمسرای قذافی شاهد روایت رنج آور و دردناک ثریای پانزده ساله هستیم. ضرب و شتم، تحقیر، اعمال انواع خشونت ها و بارها و بارها تجاوز جنسی و سوءاستفاده روحی توسط بابا معمر هیولا نسبت به دختر جوان.
بخش دوم کتاب حرمسرای قذافی نیز نقلی حاکی از انحرافات شدید قذافی ملعون و تجاوز جنسی نسبت به صدها  قربانی دیگر مانند خدیجه و لیلا و ... دارد.
در کتاب حرمسرای قذافی به گفته نویسنده، این بیمار روانی طعمه های خود را از زیباترین دختران انتخاب می نمود. آنان را از داخل دانشگاهها، آرایشگاه ها، خصوصاً هتل ها و تالارهای  عروسی به توسط گارد ویژه مؤنث خود انتخاب می نمود. این حاکم منحرف جنسی حتی اکیپی را برای گرفتن عکس و فیلم از دختران زیبا رو در زندانها مأمور کرده بود. هیچ زن و دختری از دست او و دیگر مأموران ستمگرش در امان نبودند. 
در کتاب حرمسرای قذافی از سه شخصیت اصلی یعنی ثریا، قذافی و مبروکه سخن گفته می شود. ثریا به عنوان نخستین زن شجاع که حاضر به مصاحبه با آنیک کوژان گردید و قذافی که در همه جا نقش دارد. همچنین  مبروکه، زنی درشت اندام و ستمگر که در همه حال فرمان صادر می کند. اما نقش فرمانبری و اطاعت پرستش گونه از  معمر قذافی را بر عهده دارد. مبروکه دارای شخصیتی اسرار آمیز است که به صورت آشکار یا سایه وار در تمامی کتاب حضوری شاخص دارد. با مطالعه کتاب حرمسرای قذافی به شخصیت مریض و روانی یک سلطان که ظالمانه به مدت 42 سال بر مردم کشورش فریبکارانه حکومت کرد، پی می بریم. نویسنده در کتاب حرمسرای قذافی از سوءاستفاده قذافی از صدها دختر لیبیایی، افریقایی و حتی اروپایی سخن می گوید. انتقالی بی رحمانه به باب العزیزیه قذافی تنها به گناه ...

 
عبرتی از اعماق کتاب حرمسرای قذافی


قذافی سرانجام در 28 مهر ماه سال 1390 شمسی در شهر زادگاهش یعنی سرت، توسط نیروهای انقلابی دستگیر شد. گفته ها حاکی از آن است که پس از تصرف شهر سرت، قذافی اقدام به فرار نمود. در این بین چند تن از محافظان شخصی و فرمانده ارتش نیز او را همراهی می کردند. قذافی و همراهان در حین فرار توسط نیروهای ناتو مورد حمله قرار گرفتند و در یک کانال فاضلاب پنهان شدند. قائد اعظم پس از بیرون آمدن از سوراخ، در حالی که از ناحیه پا و کمر زخمی بود، خود را تسلیم نیروهای انقلابی و شورشی نمود. کمی بعد هم توسط نیروهای انقلابی کشته شد. قذافی به صورت آشکار سالها خود را مدافع حقوق زنان دانست، اما در خفا غارتگر انسانی ترین حق زنان بود. پایان ظلم عاقبتی جز نابودی برای ظالم در بر ندارد. کاش انسانها از دیدن عاقبت ستمگران، عبرت گرفته و تجربه کسب کنند. پیش از آنکه تقدیرشان عبرتی برای دیگران شود.

سخن آخر:
ثروت، مال و منال، جاه و مقام، منصب و پست لالایی دلنشین به ظاهر معصومانه ای برای  خواب غفلت است.
 باز هم تکراری بر ستم را با مطالعه کتاب حرمسرای قذافی شاهدیم که سرانجام آه مظلومان در بند، روزی بر سر ظالمان ستمگر آوار خواهد شد. ولی صد افسوس که بر حدیث ظلم هرگز پایانی متصور نیست. روزی دیگر و در سرزمینی دورتر.

 

توضیحات پشت جلد کتاب حرمسرای قذافی

هشداری آگاهی بخش درباره هزینههای شخصیای که مردم در ذیل نظام توتالیتر متحمل میشوند.
آدم ربایی، تجاوز، تحقیر و خشونت، این سرنوشت انبوهی از زنانی بود که به چنگ معمر قذافی، حاکم مستبد لیبی، افتادند. آنیک کوژان نظام وحشتناکی را شرح میدهد که در آن زنان جوان به ارضای نیازهای حیوانی قائد اعظم وادار میشدند.
غرب مسحور زنان آمازونی قذافی بود. غربیها خبر نداشتند که در پشت دیوارهای قصر قذافی چه خشونت وحشتناکی علیه زنان در جریان است... این کتاب بیشک یک دستائرد بزرگ ژورنالیستی است.
کتاب از سواستفادههای جنسی گسترده قذافی طب بیش از چهار دهه حکمرانیاش پرده برداشته است... کوژان صفحه به صفحه اسامی و چهرههای تازهای را معرفی میکند و به قربانیان قذافی صدایی برای گفتن میدهد.

 

خرید کتاب حرمسرای قذافی با ارسال رایگان


رامتین کریمی بازدید : 25 سه شنبه 26 اسفند 1399 نظرات (0)

وقتی خدا بخواهد مورچه ای را نابود کند به او دو بال می دهد تا غذای پرندگان شود.


جمله ای را که خواندید یکی از زیباترین جملاتی است که در کتاب سال بلوا خواهید خواند.  کتاب سال بلوا یکی از معروف ترین کتاب های عباس معروفی نویسنده شهیر معاصر ایرانی است که سال هاست از کشور خارج شده. در این مقاله قصد داریم پس از مرور کوتاه بر زندگی عباس معروفی و تاثیری که  شیوه زندگی اش بر آثارش گذاشته بود به معرفی و نقد کتاب سال بلوا بپردازیم هر آنچه را که لازم است شما پیش از خواندن این کتاب بدانید بیان کنیم. در بررسی کتاب سال بلوا از عباس معروفی در این مقاله همراه ما باشید.


درباره عباس معروفی نوسنده کتاب سال بلوا


این نویسنده پر حاشیه در اردیبهشت 1336 در بازارچه نایب السلطنه تهران به دنیا آمد و تحصیلات دوران دبیرستان خود را در مدرسه مروی طی کرد. او به حوزه موسیقی سینما و ادبیات علاقه داشت و پس از چندین سال معلمی و کار در ارکستر ها پا به دنیای ادبیات گذاشت. ابتدا داستان هایی را در مجله احمد شاملو و تحت نظر وی و هوشنگ گلشیری به چاپ رساند اما با چاپ رمان سمفونی مردگان به صورت رسمی به نویسندگان معاصر پیوست و در میان مردم شناخته شد چرا که اولین اثر وی موفق به دریافت چندین جایزه خارجی شد و به زبان های مختلف دنیا ترجمه شد. عباس معروفی به سبب همکاری با نویسندگانی سیاسی چون احمد شاملو وارد حیطه  سیاسی نویسی شد و پس از پلمپ کانون نویسندگان و نجات مدارک حیاتی اعضای آن و پس از توقیف نشریه گردون که خود موسس آن نیز بود، به دلیل بازجویی های سیاسی زیاد از کشور خارج شد و به آلمان رفت و تحت نظر بورس هاینریش بل به آموزش داستان نویسی پرداخت.


موضوع کتاب سال بلوا


کتاب سال بلوا به بررسی پیشامد های چند سال آخر سلطنت رضا شاه در شمال کشور و جنگ جهانی دوم و درگیری ها با روسیه می پردازد.نوشا یا نوش آفرین دختر عزیز کرده یک سرهنگ است که با خانواده و با امید های فراوان از شیراز به سنگسر می روند تا پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند اما بر اثر جو مردسالارانه جامعه و در بحبوحه جنگ جهانی دوم خیالات او یکی پس از دیگری باطل می شوند. در ابتدای داستان نوشا دل در گرو حسینا کوزه گر گرو می گذارد و پس از مدتی نه چندان طولانی این دلدادگی را بیهوده می یابد و با دکتری به نام معصوم زندگی مشترک را آغاز می کند. در اواخر داستان نتیجه این ازدواج فارغ از عقل و احساس را به صورت زندانی شدن نوشا در خانه توسط معصوم می بینیم. چرا که معصوم از قصه علاقه نوشا به حسینا در گذشته آگاه شده و به بهانه جذامی بودن نوشا او را کتک میزند و در خانه زندانی می کند.اما حسینا بدون توجه به اتفاق هایی که برای نوشا می افتد به دنبال اهداف اجتماعی خود و پیدا کردن برادرش است. نوش آفرین در زمان حال به تعریف خاطرات گذشته خود می پردازد.


ارزش ادبی کتاب سال بلوا


با توجه به این که کتاب سال بلوا دومین اثر عباس معروفی است بسیاری معتقدند که این کتاب از ظرافت کمتری نسبت به اولین اثر وی برخوردار است اما در این کتاب شما شاهد شخصیت پردازی های فوق العاده قوی عباس معروفی هستید به طوری که با هیچ یک از شخصیت های داشتان احساس غریبگی نخواهید کرد و با وجود آن که تعداد شخصیت های داستان زیادند سرنوشت هیچ یک ناتمام نمی ماند و شما از همه چیز آگاه خواهید بود.


عباس معروفی داستان را در هفت شب روایت می کند و شما قصه بلوا را از زبان اول شخص در شب های فرد و از زبان سوم شخص یعنی نوشا در شب های زوج می خوانید. برخی معتقدند این کتاب تنها به بررسی پیشامدها و رخدادهای روزانه پرداخته و با معرفی کردن شخصیت های بسیار خواننده را دچار گمراهی می کند در حالی که عباس معروفی با پرداختن به جزئیات شخصیت ها آن ها را برای خوانندگان ملموس کرده و اجازه گمراهی را به آنان نمی دهد. با توجه به این که معروفی در مقدمه خود این کتاب را به سیمین دانشور و سیمین بهبهانی و مادرش تقدیم کرده از ابتدا انتظار دارید که نقش زنان را در این کتاب پر رنگ ببینید اما در کتاب تنها بر مردسالاری پرداخته شده و زنان تنها نقش قربانیان خاموش و منفعل را ایفا می کنند مانند نوشا که به یک ازدواج اجباری تن داد و نتوانست از علاقه خود به حسینا داستانی زیبا خلق کند و سرنوشت خود و مردم منطقه اش را تغییر دهد اما در داستان همواره شاهد درک سیاسی صحیح نوشا و تجزیه و تحلیل رخداد های منطقه توسط او هستیم.

 

نقدی بر کتاب سال بلوا

کتاب سال بلوا که از جنجالی ترین آثار عباس معروفی است گاهی از زبان اول شخص و گاهی از زبان سوم شخص به بررسی داستان می پردازد. داستان در 7 شب روایت می شود و در شب های فرد راوی اول شخص است و در شب های زوج سوم شخص. در نتیجه شما هرگز از لحن یکنواخت داستان خسته نخواهید شد. در داستان شخصیت های بسیاری وجود دارند و سرگذشت افراد زیادی نقل می شود اما به دلیل شخصیت پردازی قوی عباس معروفی نیازی نیست که نگران باشید چرا که از سرنوشت همه آن ها با خبر خواهید شد و سرنوشت هیچ یک از دید شما پنهان نخواهد ماند. همان طور که گفتیم در کتاب سال بلوا شما با یکی از پرطرفدار ترین موضوعات تمام دوران ها در ایران مواجه خواهید شد و چیزی نیست جز ظلم هایی که در حق زنان شده است. در کتاب نوشا به ازدواجی اجباری تن خواهد داد و با وجود سطح فکر بالایی که دارد نمی تواند جلوی مردان جامعه بایستد و در نهایت تسلیم می شود و معصوم او را در خانه حبس می کند. مطلب را با یکی از معروف ترین پاراگراف های کتاب سال بلوا به پایان می رسانیم.

 حسینا گفت:”میدانی اولین بوسه جهان چطور کشف شد؟”

دستش تا آرنج گِلی بود، گفت که در زمان های بسیار قدیم زن و مردی پینه دوز یک روز به هنگام کار بوسه را کشف کردند. مرد دستش به کار بود، تکه نخی را با دندان کند، به زنش گفت بیا این را از لب من بردار و بینداز. زن هم دستاش به سوزن و وصله بود، آمد که نخ را از لب های مرد بردارد، دید دستش بند است، گفت چه کار کنم. ناچار با لب برداشت، شیرین بود، ادامه دادند.


خرید کتاب سال بلوا با ارسال رایگان

رامتین کریمی بازدید : 30 دوشنبه 25 اسفند 1399 نظرات (0)

انسان روح و روان پیچیده‌ای دارد، پیچیدگی‌هایی که وی را به سمت تصمیمات مختلف می‌کشانند. روزمرگی‌ها، معنا نداشتن‌ها، خستگی‌ها و افسردگی‌ها می‌توانند تمام وجود انسانی را به چالش بکشند. شادی درونی ما احتمالا چیزی نیست که فقط ظواهر زندگی موفق آن را تامین کند، زندگی مالی موفق، وضعیت شغلی موفق و حتی خانواده موفق همگی می‌توانند باشند و کسی باز از زندگی خود راضی نباشد. کتاب خیانت، داستان زنی است که با بحران‌های درونی بسیاری درگیر می‌شود.  

داستان کتاب خیانت 


زنی موفق به نام لیندا در این داستان به تصویر کشیده می‌شود، کسی که در دوره‌ی افسردگی خود با عشق دوران نوجوانیش مواجه می‌شود و گمان می‌کند که او می‌تواند انگیزه‌ی یک مواجهه‌ی جذاب برای فرار از وضعیت موجود را به وی دهد. علی رغم اینکه لیندا دارای شوهر و دو فرزند است، درگیر ماجرایی عاطفی می‌شود که انگیزه‌ای کاذب در زندگی خویش ایجاد نماید، وی در حوالی سی سالگی دارای بحران روحی شده است و هیجانات دوران جوانی را در خویش جستجو می‌کند. زنی خودخواه که همه چیز دارد؛ پول، فرزندان دوست داشتنی، همسری که دوستش دارد و شغلی موفقیتآمیز. اما در زندگی‌اش یک چیز ندارد و آن خوشحالی است. زن در خلال رابطه خیانت‌آمیز خود به دنبال هیجان است و به نظر می‌رسد هر فعالیتی که آدرنالین وی را زیاد می‌کند برای او راضی‌کننده باشد، حتی اگر به قدر یک دویدن دور پارک کوتاه و ساده باشد. 


لیندا تصمیم می‌گیرد روزمرگی و خسته‌کنندگی روزهایش را با چیزی جایگزین کند. شاید آن چیز عشق سال‌های دور دبیرستان او و یک خیانت به همسرش باشد. جاکوب، پسری که لیندا پیش‌تر می‌شناخته است، اکنون سیاست‌مدار نامداری شده و لیندا که برای مصاحبه از وی او را می‌بیند، نوستالژی روابطش با جاکوب باز می‌گردد و او خود را در لبه خیانت می‌یابد .


نقد کتاب خیانت


لیندا فردی افسرده، مغرور و توخالی به نظر می‌رسد و داستان شخصیت‌های دیگر را هم به خوبی تعریف نمی‌کند، خواننده تنها لیندا و جاکوب را عمیق می‌شناسد. جاکوب که فردی زن باره است و به همسرش خیانت می‌کند در سر دیگر داستان قرار دارد. اما اطلاعات زیاد و عمیقی از فرزندان لیندا و یا همسرش کسب نمی‌کنیم که بتوانیم خود را در جای او بگذاریم. لیندا به همین دلیل بسیار غیر قابل درک و هم‌ذات‌پنداری به نظر می‌رسد. در تمام طول کتاب خیانت، لیندا شک دارد. چرا کاری را می‌کند؟‌شک دارد. چرا جذب جاکوب شده است؟‌ نمی داند. چه برنامه‌ای دارد؟‌ مطمئن نیست. داستان به قدر کافی  شخصیت وی را هم شکل نمی‌دهد. کتاب خیانت در مجموعه‌ خرده داستان‌های موازی و برخی روابط جنسی پیش می‌رود و پائولو کوئیلو در این میان گاه گاهی هم از خدا چیزهایی به زبان می‌آورد. در نهایت رمان را در تاریکی به حال خود رها می‌کند. 
پائولو کوئلیو در این داستان سعی کرده هیولای درون ما را به تصویر بکشد که در مواقع روزمرگی و ناشادی درونی، ما را رها نمی‌کند. یکی از دلایلی که لیندا شاد نیست می تواند زندگی بی معنای او باشد، با وجود وضعیت خوب مالی و خانوادگی و شغلی، لیندا چه چیزی کم دارد که در زندگی اش دنبال کند؟‌ شاید اعتقادی معنابخش به زندگی‌اش باشد، شاید هم به سادگی یک سرگرمی یا تفریح جدید!

پائولو کوئلیو با نگاهی به علل روانشناسانه‌ی خیانت، خواننده را به واکاوی در درون خویش و احساسات و عواطف شخصی‌تر دعوت می‌کند. 

مانند دیگر آثارپائولو کوئلیو، کتاب خیانت نیز دارای نثری روان و خواندنی است و نویسنده متن جذابی را با روایتگری مدرن تلفیق کرده و خواننده را به دنبال خود می‌کشاند. اما بر خلاف نامش، این کتاب فقط درباره‌ی یک عمل خیانت‌آمیز نوشته نشده است.


درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب خیانت، پائولو کوئلیو


پائولو کوئلیو اولین رمان موفق خود ؛«خاطرات یک مغ» را زمانی نوشت که یک پر سفید در کنار پنجره‌ی یک مغازه پیدا کرد. او که رمان اولش شکست خورده بود و از طرفی آرزوی نویسنده شدن در سر داشت، روزی که برای نوشتن کتاب خاطرات یک مغ بسیار با خود کلنجار می‌رفت، به خود گفت که اگر امروز یک پر سفید ببینم کتابم را خواهم نوشت! و آن روز از قضا، پر سفیدی در پنجره‌ی مغازه‌ای پیدا کرد. 

 


پائولو کوئلیو که در سال 1947 در برزیل دیده به جهان گشود، از ابتدا به نویسندگی علاقه فراوانی داشت. وی که با اصرار خانواده به تحصیل حقوق پرداخت، پس از مدتی دانشگاه را رها کرد و به کار ترانه‌سرایی مشغول شد. او یک بار همه چیزش را رها کرده و به سبک زندگی هیپی‌ها، از جنوب تا شمال آمریکا، آفریقا و اروپا را گشت و در سال 1960 هم به مواد مخدر روی آورد.
هنگامی که در سال 1986 مسافت زیادی را در جاده‌ای در اسپانیا پیموده بود، نوعی بیداری معنوی را تجربه کرد که زندگی‌اش را برای همیشه تغییر داد و بعدها کتاب کیمیاگر را نوشت. کتاب کیمیاگر او رکورد فروش کتاب را شکست و با فروش بیش از 65 میلیون نسخه و ترجمه به بیش از 70 زبان دنیا پرفروش‌ترین کتاب یک نویسنده زنده لقب گرفت. 
بر برخی آثار این نویسنده‌ی برزیلی فضای عرفانی و معنوی خاصی حاکم است، داستان کیمیاگر او که تلاش‌های فردی به دنبال گنجی را نشان می‌دهد مشابه یکی از داستان‌های مثنوی معنوی مولانا است و مضامین نقل شده با برخی از مفاهیم عرفان‌های شرقی مشترک هستند. 


انتشار کتاب خیانت در ایران 


این کتاب در قطع رقعی و در 256 صفحه توسط نشر کتاب پارسه منتشر شده است. مترجم آن نیز اعظم خرام است که برگردانی خواندنی از کتاب خیانت به زبان فارسی ترتیب داده است. 

 

خرید کتاب خیانت با ارسال رایگان از کتاب وب

رامتین کریمی بازدید : 27 یکشنبه 24 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از بهترین رمان‌ها که در سال 2011 رتبه یک را در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز به خود اختصاص داد کتابسیزده دلیل برای اینکه نوشته جی اشر نویسنده مطرح آمریکایی می‌باشد. موضوع اصلی این رمان حول محور زندگی دختری نوجوان جریان دارد که به دلیل مشکلات پیش آمده برایش دست به خودکشی می زند. هانا بیکر شخصیت اصلی داستان جی اشر بوده و در این رمان سعی شده بیشتر به دلایل خودکشی هانا پرداخته شود و به نوعی مسائل و مشکلاتی که نوجوانان آمریکایی در دبیرستان‌های خود با آن روبرو هستند بیان شده و شاید این مهم‌ترین عامل برای محبوبیت کتاب سیزده دلیل برای اینکه بوده است تا جایی که مجموعه تلویزیونی بسیار موفقی نیز توسط سلنا گومز از روی این رمان ساخته شد که بیشتر از کتاب اصلی مورد توجه و پسند مردم قرار گرفته است. این سریال در ماه اول پخش خود رکورددار پر بیننده‌ترین سریال نت فلیکس بوده و بیش از 100 میلیون بازدید کننده داشت و جوایز زیادی را در جشنواره های مختلف به خود اختصاص داد . در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با محتوای کتاب سیزده دلیل برای اینکه آشنا کنیم و دیدگاه‌های مختلف درباره کتاب سیزده دلیل برای اینکه را از سوی خوانندگان این رمان جذاب برایتان بازگو کنیم .


درباره کتاب سیزده دلیل برای اینکه


کتاب سیزده دلیل برای اینکه در سال 2007 منتشر شد و توانست مخاطبان بسیار زیادی را در سراسر دنیا مجذوب خود کند. کتاب سیزده دلیل برای اینکه، جی اشر توانست رکورد دار فروش هشت میلیون دلاری باشد  و به بیش از 40 زبان زنده دنیا ترجمه شد. در کتاب سیزده دلیل برای اینکه دغدغه‌های یک نوجوان آمریکایی به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است و این دغدغه‌ها و دلنگرانی ها باعث می‌شود که هانا بیکر دختر نوجوان و شخصیت اصلی رمان جی اشر دست به خودکشی بزند. هانا قبل از خودکشی بر روی چندین نوار با ضبط صدایش دلایل خودکشی خود را بیان می‌کند و توضیح می‌دهد که چه افرادی و به چه دلیل در خودکشی او تأثیر داشته‌اند و ترتیبی می‌دهد تا این نوارها بعد از خودکشی هانا به دست این افراد برسد. قلم نویسنده کتاب سیزده دلیل برای اینکه آنچنان تاثیر گذار بوده که ارتباطی قوی با خواننده برقرار می‌کند و سبب می‌شود خواننده تمامی رفتار خود را در مقابل دیگران بازنگری کند تا مبادا باعث ناراحتی و دلخوری کسی شده باشد. زیرا همین برخورد نامناسب شخصیت‌های رمان جی اشر سبب شده تا هانا این نوجوان دست به خودکشی زده و به زندگی خود خاتمه ببخشد.کتاب سیزده دلیل برای اینکه توانسته به بهترین شکل ممکن هدف و مقصود نویسنده از نگارش این رمان مهیج را بیان کرده و خواننده را پس از مطالعه آن به تفکر وادار کند و سبب شود به راحتی از این موضوع مهم عبور نکرده و برای مدتی ذهن خواننده را به خود مشغول کند .

خلاصه کتابسیزده دلیل برای اینکه


کتاب سیزده دلیل برای اینکه از زبان کلی جنسن یکی از همکلاسی‌ها و دوستان هانا روایت شده است. بنا بر گفته‌های هانا در نوارهایش کلی همیشه با هانا برخوردی مناسب داشته و با او مهربان بوده است و سزاوار نبوده که در لیست مسببین مرگ هانا قرار داشته باشد. در این نوارها کلی تنها کسی است که به طور مستقیم به خاطر مرگ هانا سرزنش نشده است. کلی اولین نفری است که نوارها را دریافت کرده و مسئول رساندن نوارهای هانا به دیگر شخصیت‌های داستان می‌باشد. هانا در اولین نوار خود جاستین فولی را یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های خود برای خودکشی معرفی کرده و فولی را به دلیل پخش شایعاتی درباره هرزه بودن خود سرزنش می‌کند. الکس استندال موضوع بحث در دومبن نوار هانا بوده و به شایعات فولی در دبیرستان در مورد هانا دامن زده و سبب دلخوری و ناراحتی هانا شده است. هانا در سومین نوار ضبط شده خود جسیکا دیویس را که تمامی شایعات در خصوص هانا را باور کرده سرزنش می‌کند و ......

در تمامی این رمان نوارهای ضبط شده به دست افرادی که به نوعی از نظر هانا در خودکشی او دخیل بوده‌اند رسیده و واکنش‌های آن‌ها نسبت به خودکشی هانا توصیف می‌شود. در این قسمت خلاصه کتاب سیزده دلیل برای اینکه را برایتان بازگو کردیم.

دیدگاه‌های مختلف درباره کتاب سیزده دلیل برای اینکه


خوانندگان کتاب سیزده دلیل برای اینکه پس از خواندن این رمان دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص آن داشته‌اند گروهی رمان را بسیار جذاب دانسته و عقیده دارند که نویسنده آن به خوبی توانسته دغدغه‌های یک نوجوان را به بهترین شکل ممکن توصیف کند دغدغه‌ها و مسائلی که شاید برای بسیاری از افراد موضوع مهم و قابل اهمیتی نباشد ولی در عین حال می‌تواند سبب خودکشی نوجوانی نیز باشد. عده‌ای دیگر تماشای سریال سیزده دلیل برای اینکه را توصیه کرده و آن را بسیار جذاب تر از رمان سیزده دلیل برای اینکه دانسته‌اند و اعتقاد دارند که با تماشای این مجموعه می‌توان به راحتی شخصیت‌ها را شناخت و درک مفاهیم و دیالوگ‌ها از طریق تماشای آن مجموعه بسیار ساده‌تر می‌باشد. و اما دسته‌ای دیگر این باور را دارند که مسئله خودکشی در این رمان امری بسیار عادی جلوه داده شده و به نوعی سبب ترویج و تشویق افراد به خودکشی می‌باشد. ولی بهترین نکته‌ای که می‌توان از خواندن این رمان بسیار جذاب آموخت این است که رفتار و حرکات غلط ما هر چند کوچک و بی اهمیت چطور می‌توانند بر روی افراد تاثیرات متفاوتی داشته باشند و سبب گرفتن تصمیمات مخرب و نابوده کننده برای آن‌ها شده و یا برعکس این ماجرا توجه به افراد و شخصیت هایی که اطراف ما وجود دارند می‌تواند مسیر زندگی آن‌ها را به بهترین سمت ممکن سوق داده و سرنوشتی متفاوت را برایشان رقم زند.

خرید کتاب سیزده دلیل برای اینکه با ارسال رایگان از کتاب وب

رامتین کریمی بازدید : 35 شنبه 23 اسفند 1399 نظرات (0)

کتاب موزه معصومیت به قلم اورهان پاموک، نویسنده‌ی بزرگ ترکیه‌ای به نگارش درآمده است. کتاب موزه معصومیت یک رمان عاشقانه است که خالق اثر برای به نگارش درآوردن آن حدود شش سال از عمر خود را وقف آن نموده است. اورهان پاموک در سال 2006 موفق به کسب جایزه نوبل شد و تنها نویسنده ترک تباریست  که به این مهم دست یافته است. داستان کتاب در بهاری زیبا در سال 1975 و در شهر استانبول به وقوع می‌پیوندد. رمان موزه معصومیت ضمن بررسی تاریخ فرهنگی شهر استانبول، به عمق نوع زندگی برای گسترش مدرنیته در این شهر و همچنین بررسی  وابستگی‌‌های عاشقانه می‌پردازد. این رمان در خلال روایت یک داستان عاشقانه به بررسی و شرح رسم و رسومات دست و پا گیر موجود در اجتماع کشور ترکیه می‌پردازد. از کتاب موزه معصومیت به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات معاصر نام برده می‌شود.



برگزیده‌ای از کتاب موزه معصومیت


داستان کتاب موزه معصومیت، روایت عاشقانه‌ای در شهر زیبای استانبول است که در بهاری زیبا رخ می‌دهد. کمال و سیبل فرزندان خانواده‌های ثروتمند و مرفه استانبول هستند که قرار است با یکدیگر ازدواج کنند. قبل از انجام مراسم ازدواج، کمال با یک دختر زیبا از طبقه پایین اجتماع آشنا می‌شود. نام این دختر فقیر و زیبا  فسون است، که در ادامه مشخص می‌شود  نسبت خویشاوندی  خیلی دوری با کمال دارد. با آشنایی و ایجاد رابطه عاشقانه میان کمال و فسون، شکاف و فاصله‌ای عمیق بین او و  سیبل ایجاد می‌گردد. همچنین این فاصله زندگی مرفه و به سبک غربی کمال را در بر می‌گیرد. این شکاف تا جایی پیش می‌رود که دیگر کمال عظمت و زرق و برق بناها، باشگاه‌های شبانه، مهمانی‌ها و رستوران‌های شیک، دیگر به چشم او نمی‌آید. به علت گسترش این شکاف فکری در کمال، سبب ایجاد جرقه برهم زدن نامزدی خود با سیبل می‌شود، اما برای عملی کردن این تصمیم کار از کار گذشته است.


تحلیل و بررسی کتاب موزه معصومیت


در کتاب موزه معصومیت علاوه بر تجلی عشق، خوشبختی، خانواده، جذاب بودن و پیوند دوستی به وضوح دیده می‌شود. بیان نویسنده به قدری جذاب است که مخاطب علاوه بر این که غرق در دنیای کتاب می‌شود، دوست ندارد از این دنیا به بیرون برود. رمان عاشقانه در قسمت‌های بالای شهر استانبول مانند محله‌ی بی اوغلی، حربیه، نقسیم و چوکورکوما روایت می‌شود. نویسنده در این کتاب می‌کوشد واقعیت آداب، سنت‌های سخت و دست و پاگیر مردم ترکیه و اهمیت این رسوم را در نوع زندگی جامعه ترکیه به تصویر بکشد. اجتماعی که در حال پوست انداختن میان فرهنگ سنتی و  یک جامعه غربی قرار گرفته است. این رمان در دل خود قسمت‌هایی گفته نشده از شهر استانبول را در فاصله میان سال های 1950 تا 2000 قرار داده است.


آشنایی با خالق اثر و کتاب موزه معصومیت


نویسنده کتاب موزه معصومیت در سال 1952 در شهر استانبول و در خانواده مرفه به دنیا آمد. اورهان پاموک در شهر استانبول به تحصیل در رشته معماری مشغول شد. برای عقب انداختن خدمت سربازی، در دانشگاه استانبول در یک دوره روزنامه‌‌نگاری شرکت کرد. و در ادامه از تحصیل در رشته معماری صرف‌نظر نمود. هرچند خانواده او با رها کردن تحصیل مخالف بودند، اما پدرش همواره از او حمایت به عمل می‌آورد. نویسنده برجسته کشور ترکیه، از طرف دولت ترکیه در سال 1998 لقب با اعتبار هنرمند کشور را به او اعطا کردند اما اورهان از پذیرفتن آن خودداری نمود. وقتی در این مورد از او سوال شد در جواب گفت: با پذیرفتن این لقب در چشم کسانی که برایم مهم بودند دیگر نمی‌توانستم هرگز نگاه کنم. اورهان از اواسط دهه 1970 شروع به نویسندگی کرد. بیست سال پس از آن، یعنی در سال 1990 محبوبیت و موفقیت خود را کسب نمود. پس از این زمان در تاریخ کشورش تبدیل به نویسنده‌ای مشهور و پرفروش شد. در بیرون از ترکیه، این نویسنده را به  سبب  نگارش رمان‌های برف و نام من سرخ، می‌شناسند.


نویسنده کتاب موزه معصومیت، با نوشتن رمان نام من سرخ، موفق به کسب جایزه ایمپک دوبلین شد. این رمان به بررسی علل تنش‌ها و اختلاف‌های بین شرق و غرب و از نقطه نظرهای متفاوت وارد می‌شود. اورهان پاموک در اثر ارزنده خود به نام برف، برای نخستین بار موضوعات سیاسی را مبنای خلق رمان خود قرار داده است. یکی از راه‌های درک کردن دنیای پاموک، آشنایی نسبی با شهر محل تولد او یعنی، استانبول می‌باشد. در اثر جذاب موزه معصومیت، تصویری کمیاب و مثال زدنی از زندگی در استانبول با خلق داستانی فوق‌العاده و بیان جذاب و تاثیرگذار نشان می‌دهد. از نظر اورهان پاموک دو نمونه از داستان‌های مهم، تاثیرگذار و بنیادی فرهنگ اسلامی و اروپا حکایت رستم و سهراب از آثار فاخر فردوسی و همینطور اثر سوفوکل به نام ادیپ محسوب می‌گردد. در خلق رمان زنی با موهای قرمز، او از این موضوع الهام و تاثیر گرفته است. 
 
اورهان پاموک اولین رمان خود را که موضوع آن خانواده‌ای پرجمعیت، ثروتمند و مرفه بود، آقای جودت و پسران نام نهاد، و در سال 1982 به چاپ رسانید. به واسطه نگارش این کتاب جوایزی همچون کتاب سال و جایزه ملی ارهان کمال به او اختصاص داده شد. این نویسنده شهیر ترک، پس از انتشار اثر قلعه سفید در دانشگاه کلمبیا به جایگاه تدریس ادبیات داستانی دست یافت، و به همراه خانواده خود عازم نیویورک شد. در سال 1998 با انتشار داستان نام من سرخ، اوج شهرت و محبوبیت را برای خود به ارمغان آورد و موفق به کسب جوایز ادبی مختلف در کشورهای زیادی شد. اولین و آخرین اثر سیاسی خود را به نام برف، در سال 2002 منتشر ساخت. در سال 2004 نیویورک تایمز این اثر را به عنوان یکی از رمان‌های برتر دنیا به حساب آورد. نویسنده کتاب موزه معصومیت، در سال 2003 اثری به نام استانبول را به رشته تحریر درآورد. اورهان پاموک در سال 2006 به اوج افتخارات ادبی خود دست یافت. در این سال آکادمی سوئدی نوبل، جایزه ارزشمند و مهم نوبل ادبیات را به او اهدا نمود. از آثار ارزشمند و با اهمیت نویسنده تاثیرگذار ترکیه، می‌توان به کتاب سیاه، چمدان پدرم، خانه خاموش، آقای جودت و پسران اشاره کرد.

 

خرید کتاب موزه معصومیت با ارسال رایگان 

 


 

تعداد صفحات : 12

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 226
  • بازدید سال : 3,594
  • بازدید کلی : 11,669